אודות בית חינוך במדבר
אודות
בית חינוך במדבר
חינוך וולדורף בערבה
חינוך וולדורף נוסד לפני כ-100 שנה ע”י הוגה הדעות והפילוסוף רודולף שטיינר מייסד האנתרופוסופיה. מתוך תפיסת עולם זו פיתח שטיינר, יחד עם ממשיכי דרכו יוזמות שונות בתחומים מגוונים כגון: רפואה, חקלאות, אומנות, כלכלה, חינוך ועוד.
גישתו החינוכית הובילה לפתיחת ביה”ס האנתרופוסופי הראשון אשר יועד לילדי פועלים במפעל הסיגריות ‘וולדורף אסטוריה’. כך גם קיבלו בתי הספר האנתרופוסופים את השם חינוך וולדורף.
מאז נפתחו מעל לאלף חמש מאות בתי ספר וולדורף ברחבי העולם. גם בישראל גישה חינוכית זו צוברת תאוצה וכיום פועלים כ30 בתי ספר וולדורף במקומות שונים בארץ.
יוזמת וולדורף בערבה החלה כיוזמת הורים בישוב צוקים. לשם כך הוקמה עמותת “בית חינוך במדבר”. בשנת 2012 הוקם בית הספר בצוקים, עם שתי כיתות (א’ וב’) וסך הכל 17 תלמידים. לאחר שנתיים הועבר המסלול האנתרופוסופי למתחם בית ספר שיטים בישוב ספיר. למסלול וולדורף חופש חינוכי לקיים את עצמו על פי גישת וולדורף, אך יחד עם זאת הוא מהווה חלק מביה”ס שיטים. נכון להיום בבית הספר כיתות א’ עד ח’ ובו מעל ל160 תלמידים.
במקביל להקמת בית הספר הוקם סמינר להכשרת מורים. בסמינר לימדו מורים מרחבי הארץ בתוכנית לימוד דו שבועית. הסמינר הכשיר כ-25 סטודנטים מהערבה התיכונה, הדרומית ואילת. חלק גדול מהסטודנטים הפכו למורים שיסדו את מסלול הוולדורף.
אל הערבה עברו בשנים האחרונות מספר רב של משפחות בעקבות הקמת המסלול, ביניהם אנשי חינוך ומשפחות אשר מבקשות כי ילדיהם יתחנכו על פי גישה חינוכית זו. אנו צופים כי בשנים הקרובות ימשיך ויתפתח המסלול.
מה מיוחד בחינוך וולדורף?
בית ספר ולדורף עובד מתוך הרעיון שכל ילדה וילד נושאים בקרבם עולם שלם, צבעוני ומגוון של כישרונות, יכולות ומתנות ושתפקיד התהליכים החינוכיים הוא לטפח, לעודד ולפתח עולם פנימי זה.
מה מיוחד בחינוך וולדורף?
בית ספר ולדורף עובד מתוך הרעיון שכל ילדה וילד נושאים בקרבם עולם שלם, צבעוני ומגוון של כישרונות, יכולות ומתנות ושתפקיד התהליכים החינוכיים הוא לטפח, לעודד ולפתח עולם פנימי זה.
הכיתות שלנו
כיתה א'
ביום הראשון של בית הספר חוצים ילדי כיתה א’ את שער הפרחים. בכך נכנסים הם לתוך עולם חדש וייחודי השונה מכל מה שהכירו עד כה. רגע חגיגי זה יחזור על עצמו עוד פעמים רבות כשהילדים יעשו את צעדיהם הלימודיים הראשונים בכתיבה, חשבון, אנגלית, מלאכה ועוד… כיתה א’ היא שנה של התחלות חדשות ומרגשות.
הילדים הצעירים מתרגלים אט אט לשגרת בית הספר. הם לומדים להכיר את הריתמוסים אשר מלווים אותם לאורך היום והופכים עבורם עוגנים של סדר ובהירות בתוך תכני הלימוד המשתנים.
ילדי כיתה א’ רוצים בכל מאודם ללמוד ולדעת. הם בדרך-כלל מלאי סקרנות, רצון טוב ופתוחים לכל השפעה. הם רכים וגמישים ואפשר לומר עוד חלומיים. חווית הלמידה מלווה בדמיון ,סיפורים,שירים ומשחקים שתומכים את הילדים הצעירים. אנו מייחסים משמעות ליצירת חוויית לימוד שמֵחה, משתתפת, יצירתית ומלאת חיים.
כיתה ב'
כיתה ב’ שנתם של משלי החיות וסיפורי הצדיקים. בכיתה א’ היו הילדים בתוך עולם האגדות, עתה בכיתה ב’ אנו מעמיקים את היכרותנו עם האדם והעולם. מתוך משלי החיות אנחנו מכירים את מגוון תכונותיו השונות של האדם: את החריצות נכיר דרך הנמלה, את אומץ הלב מתוך עוצמתו של האריה, את הערמומיות דרך השועל ועל ההתמדה נלמד דרך הצב.
כך אט אט תפרש במהלך השנה תמונה אנושית שתספר על מעלותיו וחולשותיו של האדם. את הסיפורים נצייר, נציג ונכתוב במחברת במהלך השנה בכולה. בנוסף לכך, נשמע לאורך השנה סיפורי צדיקים. מהם נלמד על אנשים שהיו בעלי תכונות מיוחדות ואשר שמרו על קשר ייחודי עם העולם והאל. נשמע על הילל הזקן, רבי עקיבא ועוד חכמים רבים וטובים אחרים.
דמויות מופת אלו פותחות בפני הילדים צוהר אל הנשגב. דרכן נלמד להכיר את הטוב והיפה שבעולם, את משמעותה של העזרה לזולת ואת כוחה של הנתינה.
כיתה ג'
כיתה ג’ היא שנה של עשייה ופעילות. בשנה זו הילדים פוגשים לראשונה את סיפורי התנ”ך ואת עולם המלאכות. כך מוצאים הילדים את עצמם מחדש ולומדים כיצד פועל האדם בעולם.
דרך סיפורי הבריאה, גן העדן ותחילת החיים של האנושות הקדומה על פני האדמה, לומדים הילדים על הסדר שיצר האל בעולם, כמו גם תחילת סדריה של האנושות,דרך סיפורי האבות ועד לידת העם העברי.
בשנה זו ישנו מפגש ייחודי עם בעלי מלאכה בסדנותיהם. בכיתה נלמד על תהליכים היוצרים דבר חדש מחומרי גלם טבעיים ונמחיש לילדים את תחושת היכולת לפעול וליצור בעולם. תהליך זה מגיע לשיאו בתקופת הבניה, בה בונים ילדי הכיתה אלמנט כלשהו בחצר בית הספר- מבנה או מתקן המשמש את ילדי כל בית הספר.
אחרון אך חשוב לא פחות הוא מקומה של החקלאות ועבודת האדמה בחייה של כיתה ג’.הילדים לומדים דרך הטיפול באדמה ובצמחים את מחזור העיבוד-זריעה-טיפוח-קציר וקטיף.
כיתה ד'
בכיתה ד, הילדים מתחילים להתוודע אל העולם בצורה עמוקה יותר ומשאירים מאחוריהם את עולם הילדות אשר נפרם מעליהם לאיטו. לאורך התקופות השונות אנו מתוודעים אל שורשי השפה וזמניה ומתבוננים על סביבתנו, על המבנה הגיאוגרפי – וההיסטורי שסביבנו. אנו נצלול לראשונה את תוך עולם הטבע דרך תקופת “אדם חיה” ונמלא את שנתנו בתמונות יפות ומלאות חיים מתוך המיתולוגיות הצפוניות דרכן ניגע בשאלות של אומץ ומוסר. לאורך התקופות אנו נצא לפעילויות שונות בטבע, נצייר, נשיר, ננגן וכמובן נכין יחד הצגות.
במשך שנה זו מתרגלים הילדים את יכולת הכתיבה שלהם וכך הכיתה מתמלאת בפנימיותם של הילדים שאט אט מתחילה את דרכה בכתב. יכולת החשיבה שמתחילה את דרכה מאפשרת לגעת בנושאים מופשטים בחשבון כמו שברים, כפל במאונך וחילוק ארוך וכך מתחילים הילדים להתוודע לדרך שבה העולם עובד ומתנסים בו.
כיתה ה'
כיתה ה’, זמן המעבר בין תמימות הילדים אל גיל ההתבגרות, מתאפיינת גם במעבר מסיפוריים מיתולוגיים, אל עבר תמונות היסטוריות.
את תקופת התרבויות הקדומות, אשר מלמדת על התפתחות התודעה האנושית, נתחיל בהודו, פרס, בבל, מצריים, ונסיים ביוון.
יוון כסמל להרמוניה, יופי והצבת האדם כאחראי על גורלו (דמוקרטיה).
בזמן האביב נצא לאולימפיאדה, שהיא מפגש בין בתי ספר וולדורף מכל רחבי הארץ. נתרגל מקצועות אולימפיים (דיסקוס, כידון, ריצה וכו’)אשר שמים דגש על הרמוניה וכוח בשם השלום והאחווה.
במהלך השנה נלמד תקופות חדשות שהן תחילתה של “חשיבה חדשה ” אצל הילדים בגיאוגרפיה, גיאומטריה ובוטניקה.
נלמד את עולם החי והצומח, שם נבין ונרגיש את הקשר בין הילד ועולמו הרגשי מתוך איכויות החי והצומח.
אידאל היופי היווני מלווה אותנו לאורך כל שנה זו. זו שנה של יופי וחן איזון והרמוניה.
כיתה ו'
בכתה ו’, אנו פותחים צוהר קטן אל עבר המדעים: נביט אל העולם דרך הגיאומטריה המדוייקת ורבת הקסם, דרך הפיזיקה – דרך טיבם של הצלילים, האור ,החום והמגנטיות. נלמד להתבונן ונראה כי התבוננויות פשוטות הן רבות עוצמה ויכולות לספר לנו רבות על טיבו של העולם. נלמד להעריך את שרואות עינינו ואת שמסיקה מחשבתינו. בגיאוגרפיה ” נשייט” על פני הים התיכון, נבדוק מסלולים שונים, לפני בניית תעלת סואץ ואחרי בנייתה. נסתכל באטלס ונלמד לקרוא בו את שמספרים לנו פרטי המקרא,נלמד על ארצות אגן הים התיכון. בגיאולוגיה נלמד את סיפורן של האבנים, בבוטניקה את סיפורם של הצמחים ובכלכלה נלמד את סיפורו של הכסף. כך באמצעות הטלת עוגן בנמלים שונים ,נאסוף בכוחותינו שלנו, תובנות הקשורות לעולמנו ונייצב את עמידתנו בו.
נעבור בשלוש תקופות היסטוריה על פני יותר מאלף שנה , נלמד כיצד הפכו הרומאים לאימפריה אדירה וכיצד נפלה אימפריה זו. נביא לידי מודעות את נושא צורת הממשל וחוקיו , נעבור להיסטוריה של יהודה תחת רומא ולימי הביניים. בתנ”ך נספר על הימים בהם לא היה מלך בישראל ו” איש הישר בעיניו יעשה” וכיצד ביקשו ישראל משמואל כי ימליך עליהם מלך. נספר על מלכות שאול ודוד , על אופיים ועל השאלה המוסרית העולה משלטונם.
לאורך כל השנה ילוו אותנו חגיגות בנות המצווה ולקראת אמצעה ,נאזור את כוחותינו לעבודה אומנותית וחברתית על בניית הצגה.
כיתה ז'
שנתם של מגלי העולם והתגליות. כיתה ז’ מתאפיינת בגילויים ובהפלגות אל מחוזות חדשים. ילדי כיתה ז’ לומדים על גילוי העולם החדש. גילוי הנתיבים הימיים וגילוייה של אמריקה.
ילדים לומדים להכיר את מסעותיהם בים, באוויר וביבשה. מגלי העולם הראשונים נדרשו לתעצומות נפש רבות על מנת שיוכלו לחצות ולהוביל את האנושות אל גילויים חדשים. כך עומדים הנער והנערה בכיתה ז’ ועושים את צעדיהם הנועזים אל גיל חדש ומאתגר.
את המסעות אל העולם החדש מלווה מסע פנימה, אל עולם הרגש של כל ילד. בתקופת כתיבה יוצרת מתנסים הילדים בכתיבה אומנותית אשר פותחת צוהר אל עולמם הפנימי. עוד לומדים הילדים על תקופת הרנסאנס. זמנים בהם נפרצו דרכים חדשות, באומנות, במדע ובפילוסופיה.
כיתה ח'
שנה של איסוף ופרידה. בכיתה ח’ עוברים הילדים תהליכי סיכום משמעותיים ביותר. הם מביטים אחורה ואוספים את רשמיהם מכל שנות לימודם בבית הספר היסודי ויחד עם זאת מכוונים אל העתיד, אל התיכון.
בשנה זו מציגים הילדים הצגת תאטרון גדולה שמביאה לידי ביטוי את כל יכולותיהם האומנותיות, נגינה, כתיבה, שירה ומשחק כל אלה באים לידי ביטוי בהצגת הסיום.
בנוסף בוחרים הילדים דמות היסטורית מעוררת השראה, עליה הם כותבים עבודת ביוגרפיה. את הדמות הזו הם חוקרים, מציירים ולומדים. בחירתה של הדמות מלווה בשאלה עמוקה הקשורה לעתידם. לאחר עבודה של שנה על הדמות שבחרו יכולה זו לשמש עבורם כמגדלור שיאיר את דרכם בהמשך הדרך.
עקרונות מנחים
אחד העקרונות המשמעותיים בחינוך וולדורף הוא ההתאמה בין תוכן ודרך הלימוד לבין הריתמוס ותהליך ההתפתחות של הילד.
עקרונות מנחים
אחד העקרונות המשמעותיים בחינוך וולדורף הוא ההתאמה בין תוכן ודרך הלימוד לבין הריתמוס ותהליך ההתפתחות של הילד.
מקצועות הלימוד
אנגלית
בבתי ספר ולדורף בארץ ישנם לפחות שני שיעורי אנגלית במערכת השבועית, החל מכיתה א׳. לימוד אנגלית בפרט, ושפות זרות בכלל הינו בעל חשיבות בכמה מישורים .
על מנת להזמין את הילדים להשתעשע עם השפה ולאהוב אותה אנו מנסים לייצר סביבה דינמית וחוויתית ככל האפשר. דיקלומים, שירים, משחקים, סיפורים ותאטרון בובות הם הכלים המרכזיים בהם אנו מנגישים את ייחודה ואת אופייה של השפה בכיתות א-ב .
מעבר להקניית השפה למטרות לימודיות ואקדמאיות, ישנה ללימוד האנגלית גם מטרה חינוכית. האוזן לומדת לקלוט צלילים לא מוכרים, הפה לומד להגות צלילים חדשים וכל ההוויה החושית נקראת ונדרשת להפתח ולהתגמש. בדיוק כמו שאנו שואפים להגמיש את ההכלה שלנו, להעמיק את העיניין שלנו כלפי האחר, כלפי מי ומה שזר לנו.
כדי שלא יווצר דפוס של פחד ורתיעה יש להכניס למפגש עם השפה הזרה הרבה כיף ושמחה, ולכן בשנים הראשונות מקפידים על מרחב למידה נטול שיפוטיות. לימוד שפה חדשה דורש זמן הסתגלות, חזרתיות רבה ותרגול, ולכן ישנם דיקלומים שמלווים אותנו במשך כל השנה וגם משחקים וסיפורים שנשארים חלק מהשיעור לתקופות ארוכות.
נגרות
אחד העקרונות המשמעותיים בחינוך וולדורף הוא ההתאמה בין תוכן ודרך הלימוד לבין הריתמוס ותהליך ההתפתחות של הילד. בכיתה ה’ אנו מתחילים בעבודת העץ.
הילד “מוציא” מתוך דמיון, מענף עץ גולמי, בעזרת מסור ושופינים את כלי העבודה הראשון שלו – הפטיש. בעזרת הפטיש שיצרנו ובעזרת מפסלות, אנו ממשיכים לגלף כף מבולי עץ. עשייה זו מפתחת הרבה דמיון תלת מימדי. הפעלת שרירים רבים, מוטוריקה גסה ועדינה והמון אורך רוח. יכולותיהם האומנותיות “עוברות” דרך הידיים לחומר העץ.
בכיתה ו’ אנו מעמיקים בחומר ומכינים קערה. ובכיתות ז’ וח’ אנו עובדים על פרויקטים כיתתיים ואישיים.
מוסיקה
החינוך המוסיקלי בבית הספר וולדורף מהווה חלק אינטגרלי ומשמעותי מתכנית הלימודים. למעשה מלווים הצלילים את יומו של הילד לאורך כל ימיו ושנותיו בבית הספר.
המוזיקה משתלבת במהלך כל השיעורים העיוניים, אופייה משתנה יחד עם תכנית הלימודים וגילם. תקופות הלימוד, עונות השנה והחגים ילוו על פי רוב בשירה ובנגינה. תכנית הלימודים מכוונת לכך שכל ילדי הכיתה יתחילו לנגן בחלילית בכיתה א’.
השנים הראשונות יוקדשו ללימוד מתוך חיקוי ומשחק. החל מכיתה ג’ ילמדו הילדים תווים ויתחילו לנגן יצירות מורכבות יותר. לאחר רכישת הבסיס המוזיקלי אנו מעודדים כל ילד לבחור כלי נגינה אישי (לדוגמה: כינור, קלרינט, חליל צד ועוד) כך שאל נגינת החלילית יתווספו הכלים האישיים.
בהדרגה תהפוך כל הכיתה לתזמורת מנגנת בה לכל ילד הצליל הייחודי שלו. חינוך וולדורף אינו שואף להעניק חינוך מוזיקלי רק לילדים “המוכשרים”. על פי שטיינר: “לכל ילד יש כשרון מוזיקלי, צריך רק ללכת מספיק עמוק, ואז בגישה אוהבת, כל ילד יכול לפתח כשרון זה”.
אומנות וציור
החוויה האומנותית מהווה את לב ליבה של הלמידה בבית הספר וולדורף. העשייה האומנותית אינה מוגבלת לשיעורים נפרדים, אלא מהווה חלק מתהליך הלמידה השלם שעוברים הילדים בבית הספר. האומנות פונה באופן טבעי אל עולם הרגש. היא מפתחת את כוחות הנפש ומהווה אמצעי אשר מדבר בצורה עמוקה אל נפש הילד. במובן מסוים, בכל ילד חבוי אומן אשר מחכה להתגלות.
בתהליכים עדינים אשר נמשכים לכל אורך שנות בית הספר, אנו מאפשרים לפן אומנותי זה לבוא לידי ביטוי ולהתפתח אצל כל ילד וילד. אנו סוברים כי בניית כלי אומנותי אצל כל ילד, תאפשר לו לשמור על כוחות של יצירה ודמיון אשר ילוו את חייו גם כאדם מבוגר. מכאן שהחל מכיתה א’ ועד לתיכון מלווה את הלמידה העיונית, למידה אומנותית. זאת באה לידי ביטוי במחברות הילדים בהן הם מתעדים באופן אומנותי את כל תחומי הלימוד.
במחברות הילדים ניתן לעקוב אחר תהליך הלמידה בציורים אשר תחילתם בלימוד האותיות וסופם בציור ניסויים מדעיים. בנוסף, החל מכיתה א’ ועד כיתה ה’ מתנסים הילדים בשיעור שבועי בצבעי מים, בו נפתחת עבור הילדים הזדמנות לעבודה חיה עם צבע. שיעורים אלו יועברו לרוב על ידי המחנך. החל מכיתה ו’ נחשפים הילדים לתכנים חדשים בתחום האומנות, והם יחלו בעבודה עם מורה מקצועי בתחום הציור. ציורים אלו יהיו במגוון טכניקת וחומרים ויותאמו לגיל הילדים.
מלאכות יד
לימוד באמצעות עשייה ויצירה מהווה עקרון חינוכי ראשון במעלה בבית ספר וולדורף. החיים בתקופה המודרנית, גורמים אט אט להיעלמותן של מלאכות היד. מלאכות אלו מהוות כלי מעשי ורב השפעה עבור חינוך הילד. שיעור זה הינו לרוב שיעור אהוב מאוד על הילדים וניכר שהוא מדבר אל ליבם בצורה עמוקה.
העבודה בתחום המלאכות בבית הספר מפתחת בילדים התמדה, ריכוז וחוש אסתטי. את דרכם בעולם המלאכה מתחילים הילדים בסריגה ובתפירה. הם סורגים פריטים שימושיים כגון: תיק, גרביים, כרית ובנוסף בובות וחיות למשחק.
העבודה בתחום המלאכות הינה עבודה איטית ותהליכית מאוד. תפר אחר תפר, לולאה ועוד לולאה, ללא קיצורי דרך, רק כך מתקדמת העבודה. גישה זו מהווה כמעין תרופה לעולם ה’אינסטנט’ בו אנו חיים. עולם שקבלת מוצר כרוכה רק בלחיצת כפתור ושהילדים הופכים בו יותר ויותר פאסיביים. באמצעות תהליכי עבודה סדורים לומדים הילדים להעריך את החומרים מהם מורכב העולם סביבם ואת המשאבים הנדרשים ליצירה. העשייה הידנית יוצרת בילדים אמון בעצמם וביכולתם ליצור, להוציא מהכוח אל הפועל, תוצרים נפלאים
משחקים
“בשביל המבוגר מהווה המשחק מקור של שעשוע, הנאה, שהם עבורו תוספת לחיים. בשביל הילד מהווה המשחק התוכן הרציני של החיים” (ר.שטיינר)
גופו של הילד הוא הכלי הראשון שדרכו פוגש הוא את העולם. על כן אנו שואפים כי מפגש זה יהיה משמעותי ומשמח עבור הילד. בשיעורי המשחקים אנו מכוונים לשפר את יכולתו התנועתית של הילד ולתמיכה בתחושת הביטחון שלו בגופו. שיעורי המשחקים בבית הספר נמשכים מכיתה א’ ועד לכיתה ה’ לערך. בהמשך יהפוך שיעור זה לשיעור מקצועי יותר, המכוון לעבודה בעלת אופי ספורטיבי. יחד עם זאת למשחק מקום משמעותי בכל שיעור. בשנים הראשונות בבית הספר ילוו המשחקים בסיפורים מלאי דמיון. אלו יהוו תמיד הקדמה למשחק. בהמשך יכוון השיעור לרכישת מיומנויות חברתיות ותנועתיות.
למשחקי הילדות תפקיד משמעותי בהתפתחות הילד. בשנים האחרונות אנו עדים לכך שמשחקים קבוצתיים וציבוריים אלו הולכים ונעלמים מהנוף. את מקומם תופסים משחקי המחשב והטלפון. משחקי כמו קפיצה בחבל, תופסת ומחניים הופכים נדירים יותר בימינו. על כן שיעורים אלה מהווים עבור הילד ההזדמנות ייחודית ללימוד על עצמו ועל העולם מתוך התנסות חיה.